Er zijn diverse momenten gedurende jouw werkdag in de salon waarop je perfecte kansen hebt om producten en diensen te upsellen, en tegelijkertijd jouw salon te promoten. Maar soms zien we deze kansen niet en gaan ze aan onze neus voorbij, zonde…..In dit blog laten we je zien waar je kansen voor upsell liggen en hoe je ze kunt benutten
In ieder contact met de klant zijn er mogelijkheden voor upsell, van het maken van een afspraak tot het betalen aan het eind (en alles daar tussen in, zoals de behandeling). Als een klant een gezichtsbehandeling van 60 minuten heeft geboekt dan heb je dus 1 uur lang de mogelijkheid om aan je upsell te werken.
Als saloneigenaar of salonmanager, maar ook als schoonheidsspecialiste of hairstylist moet je jezelf deze belangrijke vraag stellen: Benut ik mijn upsell kansen maximaal?
Als de klant je vraagt naar een behandeling, begin dan altijd met de luxe en duurdere optie. Als de klant dit niet wilt of te duur vindt dan kies je pas voor een goedkopere optie. Het is nu eenmaal makkelijker om van een dure behandeling naar een goedkopere te gaan dan andersom. Bepaal nooit zelf voor de klant dat je voor een minder uitgebreide behandeling, dus goedkopere behandeling gaat. Dit kan jouw klant heel goed zef bepalen.
Je klant heeft een basis dienst of behandeling geboekt. Biedt de klant de mogelijkheid om te upgraden naar de volledige of luxere service? Is daar niet genoeg tijd voor, kijk dan naar de mogelijkheden de behandeling te upgraden. Je kan dit doen door deze bijvoorbeeld met een duurder merk uit te voeren.
De tijd die je klanten wachten op hun service of behandeling is een perfecte kans om hen te laten zien wat je aanbiedt, en vervolgens producten en diensten te upsellen. Menu’s van wat je allemaal aanbied aan behandelingen of een boek met voor en na foto’s is een goed idee om klaar te leggen voor je klanten zodat de klanten erin kunnen snuffelen.
Zorg er ook voor dat je klanten je winkelruimte gemakkelijk kunnen zien. Het neerzetten van testers zijn ook op het gebied van upsell geweldig.
Het kan een hele kunst zijn om gesprekken professioneel te houden. Met sommige klanten is het gewoon erg gezellig, maar probeer altijd in gedachten te houden dat het je einddoel is om de gemiddelde uitgaven van je klant te verhogen.
Luister naar dingen zoals vakantieplannen, hebben ze gezegd dat hun haar of huid niet goed zat, hebben ze gevraagd naar nieuwe behandelingen, hebben ze een belangrijk avondje uit enz. Gebruik deze informatie om producten of een behandeling aan te bevelen die aansluit op wat ze gaan doen.
Zijn je klanten op de hoogte van speciale aanbiedingen en loyaliteitsprogramma’s? Weten ze dat je cadeaubonnen verkoopt? Worden behandelingen omgeboekt? Krijgen klanten een vervolg op de service die ze die dag hebben gekregen, worden ze gebeld, krijgen ze een mail?
Houd bij welke producten een klant bij je heeft gekocht en vraag hem/haar hoe het met die producten gaat? Op die manier kun je je klanten ook attent maken op speciale aanbiedingen voor producten die ze leuk vinden en op hun beurt eventueel producten en diensten upsellen.
Onze ervaring leert dat een mail de beste manier is om andere producten aan te bieden. Per telefoon, of via WhatsApp kun je het beste de nazorg doen en gewoonweg vragen hoe de producten zijn bevallen zonder hier direct aan verkoop te denken.
De ultieme upsell om je salon te laten groeien is het aanbieden van extra’s bij een behandeling. Iets wat de klant nog niet eerder heeft ervaren. Hierdoor kunnen klanten nieuwe diensten en producten uitproberen, wat op zijn beurt bijdraagt aan duurdere vervolg behandelingen.
Je hebt deze maand als voorbeeld een actie, waarbij de klant bij een geboekte behandeling een 15 minuten durende Bindweefselmassage cadeau krijgt. Voor de klant erg leuk en een reden om deze maand bij jou een afspraak te plannen. Voor de schoonheidsspecialiste is dit bij het afrekenen een extra kans om de volgende keer de behandeling te upsellen en de bindweefselmassage als extra supplement bij te boeken voor deze klant.
Het is een must voor salons om een Facebook en Instagram pagina te hebben die interactief en aantrekkelijk is. Als je klanten informeert en inspireert, moet het je lukken om producten en diensten te upsellen via deze socials en de winst van je salon te verhogen.
Het hebben van Instagram en Facebook Shopping maakt het je makkelijker je producten online te verkopen. Hiermee kunnen jouw klanten zonder Facebook of Instagram te verlaten producten online bij je bestellen.
Snapchat is ook een zeer interessante tool waarmee u producten kunt demonstreren en vraag-en-antwoord sessies en dergelijke kunt hosten. Voordat je met Snapchat begint onderzoek eerst of jouw doelgroep daar wel aanwezig is. Ongeveer 90% van alle gebruikers zijn namelijk tussen 13 en 24 jaar.
Uiteindelijk is het personeel de motor van jouw salon, zijn de managers de navigatie en de eigenaren de brandstof!
Een saloneigenaar kan het bedrijf niet brengen waar het heen moet zonder een goed functionerend team.
Je salonmedewerkers motiveren en trainen in het verkopen, of beter gezegd adviseren, van producten en diensten is essentieel voor hun vertrouwen in de omgang met klanten en voor het volgen van de doelstellingen en visie. Dit zal uiteindelijk helpen om de salon, spa of kapsalon op een effectieve manier te laten groeien.
Beauty Beroep de snelst groeiende site voor de beauty professional!