8 manieren om salonpersoneel te motiveren

8 manieren om salonpersoneel te motiveren

Inhoudsopgave

salonpersoneel motiveren

Salonpersoneel motiveren

Bij een geweldige beautysalon of kapsalon die alleen de beste diensten biedt, hoort zeker een geweldig team van specialisten die toegewijd zijn aan hun werk. Als salonmanager of bedrijfseigenaar, moet de motivatie van jouw werknemers een van je topprioriteiten zijn.

Een gezond salon personeelsmanagement houdt iedereen op één lijn met de gemeenschappelijke doelstellingen en motiveert en stimuleert voortdurend alle teamleden. Naast jouw andere taken, zoals het bijhouden van alle logistiek of het implementeren van slimme marketing ideeën voor jouw salon, moet je weten hoe je jouw salon personeel gemotiveerd houdt. Dit is essentieel voor het behoud van een stabiele beauty business.

Wat zijn de voordelen van een sterk gemotiveerd salonteam?

Wanneer jouw medewerkers niet gemotiveerd zijn, loop je een groot risico. Een laag motivatieniveau in een team betekent een lage interesse in het leveren van diensten van hoge kwaliteit, en slechte kwaliteit leidt tot minder kansen om jouw bedrijfsdoelstellingen te bereiken.

Door jouw salonpersoneel gemotiveerd te houden, zal je het volgende ervaren:

  • Tevreden klanten die een geweldige klantenservice hebben ontvangen;
  • Een verhoogde klantenbinding;
  • Een lager personeelsverloop, wat weer betekent dat je jouw klantenkring behoudt;
  • Een bedrijf dat vertrouwen wekt bij jouw werknemers en klanten;
  • Hogere inkomsten, lees ook onze tips over hoe je meer winst uit je salon kunt halen

Laten we nu verder gaan met de 8 tips over hoe je je salon personeel kunt motiveren.

Kies jouw team en creëer de juiste saloncultuur

Als je jouw bedrijf in een paar woorden moet omschrijven, wat zijn dan de eerste gedachten die bij je opkomen? Dat zijn hoogstwaarschijnlijk de waarden die je in jouw team wilt terugvinden.

Denk na over de waarden die je wilt dat jouw salon personeel inspireert, zoals betrouwbaarheid, stiptheid, empathie, enz., en kies jouw beauty specialisten op basis daarvan.

Deze waarden zullen een positieve werkomgeving creëren die zal leiden tot een waardevolle saloncultuur, zowel binnen als buiten het team, waardoor de werknemers graag deel willen uitmaken van het team.

Een idee om jouw salonpersoneel gemotiveerd te houden zou zijn om hen een ruimte aan te bieden met een aantal gemakken die ze kunnen gebruiken om te ontspannen tijdens hun lunchpauze of tussen de afspraken door. Die ruimte is ook een stimulans voor de werknemers om met elkaar om te gaan.

Er moet ook een ruimte zijn weg van alle klanten, waar jouw schoonheidsspecialisten zich even kunnen terugtrekken, elkaar kunnen helpen, advies kunnen geven, of zelfs nieuwe ideeën kunnen delen.

Geef complimenten en beloon extra

Stel haalbare doelen met jouw team en beloon ze voor het geweldige werk dat ze hebben gedaan. Als een van je teamgenoten in het bijzonder schittert voor dat gestelde doel, wees dan niet bang om hem/haar te belonen met iets extra’s.

Dit is een van de beste manieren om je team te motiveren en tegelijkertijd voordelen voor je salon op te leveren.

Lof en erkenning zijn immateriële beloningen, die iemand laten zien dat hij iets opmerkelijks heeft gedaan. Door dit te erkennen, motiveer je hen. Dit zal jouw medewerkers helpen verdere doelen te stellen, waardoor hun prestaties voortdurend verbeteren.

Naast het vieren van de prestaties van jouw team, kunt je jouw werknemers ook laten schitteren op jouw social media-profielen door hun ongelooflijke werk online te zetten, bijvoorbeeld het mooie kapsel wat ze hebben gecreëerd.

salon personeel motiveren
Deel een creatie op social media als blijk van waardering

Investeer in training en opleidingen voor je salon personeel

Als manager of saloneigenaar is het goed om ervoor zorgen dat jouw team toegang heeft tot professionele training. Op de lange termijn zal dit hen en ook jouw salon ten goede komen, omdat ze in staat zullen zijn hogere prijzen voor hun diensten te vragen.

Deze trainingen kunnen intern of buiten jouw salon worden gegeven.

In-house training kan bestaan uit:

  • Een onboarding trainingssessie waarin je het verhaal van jouw salon kunt opnemen, jouw verwachtingen van de interacties van de werknemers met de klantenkring, specifieke processen die u toepast op de dagelijkse werkzaamheden en andere informatie die je relevant vindt voor hun uitstekende integratie in het team.
  • Vergaderingen waarin je en jouw team een specifieke vaardigheid bespreken.
  • Sessies waarin jouw medewerkers om beurten de laatst geleerde techniek laten zien.
  • Sessies waarin je vertegenwoordigers kunt uitnodigen van merken die de producten hebben die je gebruikt en hen vragen alle nieuwigheden van de branche in te brengen.

Buiten de salon kunnen cursussen zijn:

  • Internationale conferenties met diverse sprekers en workshops.
  • Betaalde cursussen waar jouw medewerkers een nieuwe vaardigheid kunnen leren.
  • Kapsalon vervolg opleiding

Door ervoor te zorgen dat jouw personeel op de hoogte is van alle nieuwigheden in de beauty branche, stelt je de stabiliteit van jouw zaak veilig. Klanten zullen hierdoor blijven komen.

Bovendien is dit een van de beste manieren om jouw salonpersoneel te motiveren, omdat jouw werknemers jouw toewijding en wens om in hen te investeren zullen waarderen. Elke werknemer wil een werkplek waar hij kan gedijen, leren en groeien.

Houd jouw personeel betrokken en betrek ze bij zakelijke bijeenkomsten

Om jouw salonpersoneel gemotiveerd te houden, kan je voor jouw werknemers verschillende bijeenkomsten organiseren waar je samen doelen kunt stellen op zowel individueel als teamniveau.

Om ze gemotiveerd te houden en zich gewaardeerd te laten voelen, zouden ze zich ook betrokken willen voelen bij zakelijke beslissingen.

Een goed idee zou zijn om hun advies te vragen wanneer je een beslissing wilt nemen. Jouw personeel staat regelmatig in contact met jouw klanten, dus zij zijn degenen die het beste weten wat jouw klanten nodig hebben of willen.

Medewerkers die zich betrokken voelen bij de zakelijke beslissingen zullen eerder interesse tonen in het succes van de zaak en beter presteren op hun werk.

Naast een manier om jouw salonpersoneel gemotiveerd te houden, bevorderen zakelijke bijeenkomsten ook de onderlinge communicatie.

Vergaderingen zijn de beste gelegenheden waar werknemers ideeën kunnen uitwisselen en problemen kunnen oplossen, wat leidt tot een betere dienstverlening.

Vier successen met jouw salon medewerkers

Net zoals je elke werknemer beloont voor hun succes, kan je jouw werknemers er ook bij betrekken wanneer jouw bedrijf een prestatie bereikt.

Als je een ongelooflijke week, maand of jaar hebt gehad, zorg dan dat ze dat weten. Er is niets motiverender voor een werknemer dan te weten dat hun inspanningen resultaat opleveren.

Deel het succes met jouw team, want zij zijn er medeverantwoordelijk voor. Je zou een speciale teambuilding kunnen organiseren na zo’n geweldige gebeurtenis of een leuk uitje.

 

Vier succesen met je team ter motivatie
Vier succesen met je team

Organiseer teambuilding activiteiten

Werken in de schoonheidsindustrie betekent een iets andere manier van het organiseren van je medewerkers. Ze kunnen in ploegen werken, omdat ze bijvoorbeeld een kamer in je salon huren of deeltijds werken. In dit geval kan het behoorlijk moeilijk zijn om jouw personeel gemotiveerd en verbonden te houden.

Er is een perfecte oplossing om ze allemaal samen te krijgen: maandelijkse uitjes, diners, of team activiteiten.

Werken op een plek waar alle medewerkers met elkaar verbonden zijn, geeft hen het gevoel erbij te horen, en dit is een geweldige manier om jouw salonmedewerkers te motiveren.

Creëer een werkomgeving die bijdraagt aan creativiteit 

Een aangename werkomgeving beïnvloedt werknemers bij hun dagelijkse werk. Je moet er dus voor zorgen dat je salon alle basics heeft die je medewerkers nodig hebben, zoals goede werkplekken, goede verlichting, muziek en een decor dat zowel voor je medewerkers als klanten een lust voor het oog is.

Het hebben van een goed georganiseerde salon, zonder veel spullen bloot op het bureau, draagt bij aan het verhogen van de arbeidsproductiviteit. Je zou eens kunnen kijken naar deze ideeën voor het organiseren en opbergen van spullen in jouw salon. Al deze ideeën zullen jouw werknemers helpen om geconcentreerd en creatief te blijven.

Bovendien kunt u de nieuwste vaktijdschriften in jouw ontvangstruimte plaatsen, zodat u ze op de hoogte kunt houden van de populairste kapsels voor vrouwen of al het andere dat in jouw branche gebeurt. Jouw medewerkers zullen verleid worden om nieuwe dingen te proberen en te experimenteren met nieuwe looks, en dat is een enorm pluspunt voor jouw salon.

Voer een medewerkers tevredenheidsonderzoek uit

Telkens wanneer je iets nieuws in jouw salon brengt, of je bent begonnen met het toepassen van enkele van deze eerder genoemde technieken, kan je een enquête uitvoeren om de feedback van jouw werknemers te krijgen.

Maak een werknemerstevredenheidsenquête zodat ze anoniem kunnen antwoorden. Het zal je helpen om te zien waar alles soepel werkt en ook waar je nog kunt verbeteren.

Hoe motiveer jij jouw team?

close
nieuwsbrief

Schrijf je in en mis niks!

We spammen niet en sturen alleen nieuwsbrieven bij nieuwe vactures of nieuwe artikelen! Lees ons privacybeleid voor meer info.

Deel dit bericht

Laat een reactie achter

Beautyberoep.nl

De beauty vacaturesite voor de beauty professional!

Nieuwsbrief

Onze Socials

Voorwaarden en privacy