Meer dan 50% van je klanten komen niet voor jouw speciale borstel of jouw mooie behang in de salon – ze komen omdat ze je aardig vinden. Bouw een band met je klant op om de klantervaring zo positief mogelijk te maken dat ze niet kunnen wachten om weer terug te komen. Hun enthousiasme en waardering voor jou is de beste reclame voor jou beauty bedrijf, want hier zullen ze over praten met anderen.
De “Gouden Tips” van omgangsvormen en gedragsvormen zijn belangrijk in het beroepsleven, maar nog meer in omgevingen met persoonlijke verzorging zoals kappers, schoonheidssalons en massagesalons. Naast professioneel werk van hoge kwaliteit, zijn beleefdheidsvormen die respect en aandacht voor jouw klanten uitstralen de zaken die ervoor zorgen dat ze terug blijven komen.
Zijn deze tips gesneden koek voor jou lees dan ons blog over hoe je de beste beauty proffesional wordt. Hier lees je wat je moet doen om verder door te groeien en de beste kans op promotie maakt.
De #1 regel van goede service en succes in jouw beauty bedrijf. Een glimlach geeft een positief gevoel en is besmettelijk. Ook als je een slechte dag heb, ontvang en praat met je klanten met een glimlach. Wist je dat lachen ook stress vermindert in een salon?
Laat de klant zien dat je blij bent hen te zien, stel jezelf voor, maak oogcontact, en zorg dat de klant zich op zijn gemak voelt.
De grootste emotionele behoefte van een mens is zich gewaardeerd voelen. Zeg “dank u wel of dank je wel” tegen een klant als hij een nieuwe afspraak heeft gemaakt, voor het (online) aanbevelen van jouw salon, en voor hun geduld wanneer je iets uit loopt.
Herhaal de naam van jouw klant ten minste drie keer tijdens de dienst of schoonheidsbehandeling.
“Wilt u nog koffie?” “Zit u comfortabel?” “Mag ik het haar uit uw nek halen?” Weet wanneer je u of je kan zeggen tegen een klant. Weet je dit niet vraag daar dan gewoon om. “mag ik je zeggen of mag ik tutoyeren”
Maak geen ruzie, word niet boos op een klant, klinkt logisch maar het komt toch nog steeds voor.
Klanten betalen eigenlijk gewoon (indirect) jouw salaris als schoonheidsspecialiste of kapper, dus niet doen. Daarnaast, als je roddelt over klanten geef je jouw collega’s direct al een vooroordeel over een bepaalde klant. Als jouw collega die zelfde klant behandelt, staat die al met 1-0 achter in het opbouwen van een goede relatie.
Ook vertellen klanten jouw vaak iets in vertrouwen. Het is gewoonweg niet netjes hierover te roddelen met collega’s of vrienden.
Kom 15 minuten eerder op je werk om niet gehaast te beginnen en alles rustig klaar te zetten. Klanten merken het als je gehaast bent, waardoor klanten zich ook gehaast gaan voelen.
8. Vertrouwen uitstralen
Maak een kijkboek met resultaten die je kunt gebruiken om jouw diensten visueel te ondersteunen en aan te prijzen, en laat het boek met resultaten zien als je met klanten praat of een intake voert.
Zachte klantdata zijn gegevens zoals wanneer ze jarig zijn en waar naar toe ze op vakantie gaan. Buiten dat dit mooie verkoopmomenten zijn, is het ook heel erg leuk als je de volgende keer vraagt hoe hun vakantie is geweest in Spanje.
Je werkt in de schoonheidsbranche, laat dat dan ook zien. Verzorg je haar, draag make-up, zorg dat je nagels netjes zijn en zie er tiptop uit.
Zoek naar mogelijkheden. luister naar hen en geef complimentjes over bijvoorbeeld hun uiterlijk of wat ze aan hebben. Vraag bij nieuwe klanten naar hun beroep en vraag hier over door met oprechte interesse.
Klanten betalen de salon waarin jij werkt niet om naar jouw problemen te luisteren. Hou het positief. Als je wordt gevraagd hoe het gaat, is jouw dag geweldig!
Zeg in geen geval dat je moe, boos of ontevreden bent. Vertel klanten nooit dat het rustig is en je weinig klanten hebt, dit maakt het bedrijf waarvoor je werkt onaantrekkelijk en gaan jouw klanten zich afvragen hoe het komt dat het zo rustig is.
Wees niet bang om te zeggen: “Ik heb een fout gemaakt.” Ontevreden klanten zullen klagen. Ze zullen het je misschien niet vertellen, maar ze zullen het anderen wel vertellen. Stel alles in het werk om het recht te zetten en aarzel nooit om te zeggen: “Het spijt me of sorry.”
Let op herhaal dit niet meerdere keren, 1 keer of maximaal 2 keer is voldoende. Hoe vaker je het zegt des te ongeloofwaardiger het over komt en het kan zelfs irritant worden als je maar sorry blijft zeggen.
Help mee – veeg de vloer, ruim een puinhoop op, vervang een lamp, en ga een stap verder dan wat er bij je taken hoort!
Laat het ons hieronder weten
Beauty Beroep de snelst groeiende site voor de beauty professional!