15 tips tegen stress in de salon

Inhoudsopgave
Praat met een vriend of vriendin Als je je gestrest voelt, praat dan met een vriend of vriendin. Goede relaties met vrienden of familie zijn belangrijk voor een gezonde levensstijl. Ze zijn vooral belangrijk als je veel stress hebt. Een geruststellende stem, zelfs voor een minuut, kan alles in perspectief plaatsen. Praat jezelf er doorheen Eet gezond Stressniveau en een goed dieet zijn nauw met elkaar verbonden. Wanneer we overbelast zijn, vergeten we vaak goed te eten en nemen we onze toevlucht tot suikerhoudende, vette snacks als opkikkertje. Probeer suikerrijke snacks te vermijden en plan vooruit. Fruit en groenten zijn altijd goed, en van vis met een hoog gehalte aan omega-3 vetzuren is aangetoond dat het de symptomen van stress vermindert. Een broodje tonijn is echt voedsel voor de hersenen. Drink groene thee, geen koffie Cafeïne versterkt een nerveus gevoel en stress. Cafeïne verhoogt je stress hormoon en daarom ook direct gekoppeld aan nervositeit en chronische stress. Simpel gezegd: drink geen koffie of cafeïnehoudende frisdranken als je gevoelig bent voor stress. Probeer in plaats van koffie of energiedrankjes eens groene thee. Die bevat minder dan de helft van de cafeïne van koffie en gezonde antioxidanten, evenals theanine, een aminozuur dat een kalmerend effect heeft op het zenuwstelsel. Mindfulness Wees bedachtzaam De meeste tips die we hebben gegeven geven onmiddellijke verlichting, maar er zijn ook veel veranderingen in levensstijl die op de lange termijn effectiever kunnen zijn. Het concept van "mindfulness" en geestelijke gezondheid is de laatste tijd  zeer populair geworden. Van yoga en tai chi tot meditatie en Pilates, deze manieren van mindfulness omvatten fysieke en mentale oefeningen die voorkomen dat stress een probleem wordt. Probeer eens een les mee te doen. Laat alcohol staan als je gestrest bent De meeste mensen denken dat alcohol drinken ontspannend is, maar het tegendeel is waar. Alcohol draagt bij aan meer stress. Het stresshormoon cortisol wordt afgebroken door de lever. Dit duurt gemiddeld 2 dagen. Je kunt dus lang last houden van stress. De lever zorgt ervoor dat het bloed gefilterd wordt en schoon blijft. Dat doet de lever door giftige stoffen af te breken. Maar de lever geeft voorrang aan de afbraak van giftige stoffen. Alcohol krijgt daardoor voorrang in de lever op het afbreken en opruimen. Cortisol blijft daardoor langer in het lichaam aanwezig. Je blijft dus langer last houden van stress als je gedronken hebt. Beter slapen Iedereen weet dat stress kan leiden tot slaapgebrek. Helaas is slaapgebrek ook een belangrijke oorzaak van stress. Deze vicieuze cirkel zorgt ervoor dat de hersenen en het lichaam uit balans raken en wordt mettertijd alleen maar erger. Zorg ervoor dat je zeven tot acht uur slaap krijgt. Zet de tv eerder uit, leg je telefoon 2 uur voor het slapen en geef jezelf de tijd om te ontspannen voordat je naar bed gaat. Het is misschien wel de meest effectieve stressremmer op onze lijst. Ademhalingsoefeningen Het advies "haal diep adem" lijkt misschien een cliché, maar het is waar als het op stress aankomt. Al eeuwenlang zijn boeddhistische monniken zich bewust van bewust ademhalen tijdens meditatie. Voor een eenvoudige oefening van drie tot vijf minuten ga je rechtop in je stoel zitten met je voeten plat op de grond en je handen op je knieën. Adem langzaam en diep in en uit, concentreer je op je longen als ze volledig uitzetten in je borstkas. Terwijl een oppervlakkige ademhaling stress veroorzaakt, zorgt een diepe ademhaling voor meer zuurstof in je bloed, waardoor je minders stress ervaart.

15 tips tegen stress of om stress te voorkomen in de salon

Onderzoek na onderzoek heeft aangetoond dat stress op het werk een belangrijke bron van gezondheidsproblemen is. Beauty professionals in de kappersbranche of schoonheidsindustie hebben het geluk dat een belangrijke reden voor stress op het werk – de angst om ontslagen te worden – een minder groot probleem is in een branche waar een tekort aan personeel heerst. Ontevredenheid over het werk zelf, een andere klacht van werknemers in andere sectoren, is ook een minder belangrijk probleem bij kappers en schoonheidsspecialisten, de meeste zijn erg tevreden over het werk wat ze doen.

Toch heeft elke baan wel wat stress in zich. Net als iedereen willen ZZP kappers, schoonheidsspecialisten of salon eigenaren zoveel mogelijk geld per uur verdienen, wat kan leiden tot lange werktijden, fysieke vermoeidheid, time-managementproblemen en andere stress-triggers. Maar ook als je als beauty proffesional in loondienst werkt kan je stress ondervinden van je werk.

Sommige stappen die je kunt nemen als je merkt dat je regelmatig last hebt van stress liggen voor de hand, zoals minder alcohol drinken, meer slapen, goed eten en meer bewegen. Vertrouw ook op  steun van familie en vrienden om je door moeilijke periodes heen te helpen. Een jaarlijkse vakantie of gewoon tijd weg van je dagelijkse routine, kan wonderen doen.

Ga georganiseerd te werk

Houd je werkplek overzichtelijk. Besteed vijf minuten extra aan het klaarmaken van je kamer of het neerleggen van je werk spullen. Kom 15 minuten eerder op het werk om alles voor de dag klaar te leggen.

Doornemen van de planning voor morgen

Het helpt als je de volgende dag de planning bekijkt en je weet wat je ‘s morgens kunt verwachten. Kijk naar de afspraken die je hebt staan en bereid je hier op voor door te kijken welke klanten het zijn en of er bijzonderheden zijn waar je je op kunt voorbereiden.

Je emoties berheersen

Als je soms boos bent op collega’s, of zo dicht bij je klanten staat dat hun verdriet jouw verdriet wordt, probeer dan beter je hoofd erbij te houden. Benader situaties met humor en houd het grote plaatje voor ogen.

Zorg voor goede gewoonten

Negativiteit, slordigheid en hun tegenpolen zoals perfectionisme of het proberen te controleren van dingen waar je geen controle over hebt zijn gewoonten die je kunt doorbreken. Als je maar hard genoeg je best doet. 

Ga naar de salon met een positieve instelling en de vastberadenheid om je werk zo goed mogelijk te doen, en laat je niet opjagen als er iets misgaat, want er gaat atijd wel iets niet zoals je wilt! Probeer die stress niet te ondergaan.

Concentreer je op waar je mee bezig bent

Wat gaat er door je hoofd als je een klant in het masker legt? Goed voor jou als het antwoord is dat je nadenkt over hoe je er voor zorgt dat het masker strak op de huid ligt en de klant zich op zijn gemak voelt.

Niet zo goed is het als je in zorgen denkt. Misschien bereid je je in gedachte voor op de volgende klant, die altijd klaagt, of ben je aan het dagdromen over wat je die avond voor het eten gaat maken.

Iedereen heeft dit wel eens gehad, waardoor we met onze gedachten 30 minuten of soms wel uren vooruit leven. Meestal maken we ons zorgen om niets, omdat dat waar je je zorgen om maakt misschien wel nooit gaat gebeuren.

Meer lachen

Als je lacht, leef je bijna helemaal in het moment, en dat is een van de beste gevoelens die je kunt hebben. Lachten werkt sress verlagend, niet alleen voor jou maar ook voor je klanten. Lachen maakt namelijk endorfines vrij die de stemming verbeteren en het niveau van de stress-veroorzakende hormonen cortisol en adrenaline verlagen. 

Lachen zorgt ervoor dat jouw zenuwstelsel je gelukkig maakt. Lachen naar klanten is trouwens een van de  eigenschappen die je als beauty specialist moet hebben als je een goede beauty proffesional wilt zijn.

Leef vandaag, minder voor morgen en nooit voor gisteren

Herinner jezelf eraan dat gisteren voor altijd voorbij is, dus waarom zou je niet in het heden leven. En wat als morgen nooit komt? Er is een verschil tussen werken aan je toekomst en plannen maken. Dit zijn leuke dingen om te doen. 

Als morgen nooit komt, zou je dan tevreden zijn met hoe het vandaag is afgelopen?
Het is geweldig om doelen te hebben, maar je moet wel van genieten om die doelen te kunnen behalen

Wandelen tijdens de lunch

Je kunt stress bestrijden door tijdens je lunchpauze wat te bewegen. Door te bewegen gaat je bloed sneller stromen en komt er endorfine (gelukshormoon) vrij en dat verbetert je stemming bijna onmiddellijk.

Ga dus elke dag in je pauze naar buiten en een stukje lopen, dit zal je goed doen!

Ga in je pauze een stukje lopen om stress te verminderen

Praat met een vriend of vriendin

Als je je gestrest voelt, praat dan met een vriend of vriendin. Goede relaties met vrienden of familie zijn belangrijk voor een gezonde levensstijl.

Ze zijn vooral belangrijk als je veel stress hebt. Een geruststellende stem, zelfs voor een minuut, kan alles in perspectief plaatsen.

Eet gezond

Stressniveau en een goed dieet zijn nauw met elkaar verbonden. Wanneer we overbelast zijn, vergeten we vaak goed te eten en nemen we onze toevlucht tot suikerhoudende, vette snacks als opkikkertje.

Probeer suikerrijke snacks te vermijden. Fruit en groenten zijn altijd goed, en van vis met een hoog gehalte aan omega-3 vetzuren is aangetoond dat het de symptomen van stress vermindert. Een broodje tonijn is echt voedsel voor de hersenen.

Drink groene thee, geen koffie

Cafeïne versterkt een nerveus gevoel en stress. Cafeïne verhoogt je stress hormoon en daarom ook direct gekoppeld aan nervositeit en chronische stress.

Simpel gezegd: drink geen koffie of cafeïnehoudende frisdranken als je gevoelig bent voor stress.

Probeer in plaats van koffie of energiedrankjes eens groene thee. Die bevat minder dan de helft van de cafeïne van koffie en gezonde antioxidanten, evenals theanine, een aminozuur dat een kalmerend effect heeft op het zenuwstelsel.

Mindfulness

De meeste tips die we hebben gegeven geven onmiddellijke verlichting, maar er zijn ook veel veranderingen in levensstijl die op de lange termijn effectiever kunnen zijn. Het concept van “mindfulness” en geestelijke gezondheid is de laatste tijd  zeer populair geworden.

Van yoga en tai chi tot meditatie en Pilates, deze manieren van mindfulness omvatten fysieke en mentale oefeningen die voorkomen dat stress een probleem wordt. Probeer eens een les mee te doen.

Laat alcohol staan als je gestrest bent

De meeste mensen denken dat alcohol drinken ontspannend is, maar het tegendeel is waar. Alcohol draagt bij aan meer stress.

Het stresshormoon cortisol wordt afgebroken door de lever. Dit duurt gemiddeld 2 dagen. Je kunt dus lang last houden van stress. De lever zorgt ervoor dat het bloed gefilterd wordt en schoon blijft. Dat doet de lever door giftige stoffen af te breken.

Maar de lever geeft voorrang aan de afbraak van giftige stoffen. Alcohol krijgt daardoor voorrang in de lever op het afbreken en opruimen. Cortisol blijft daardoor langer in het lichaam aanwezig. Je blijft dus langer last houden van stress als je gedronken hebt.

Beter slapen

Iedereen weet dat stress kan leiden tot slaapgebrek. Helaas is slaapgebrek ook een belangrijke oorzaak van stress. Deze vicieuze cirkel zorgt ervoor dat de hersenen en het lichaam uit balans raken en wordt mettertijd alleen maar erger.

Zorg ervoor dat je zeven tot acht uur slaap krijgt. Zet de tv eerder uit, leg je telefoon 2 uur voor het slapen weg en geef jezelf de tijd om te ontspannen voordat je naar bed gaat. Het is misschien wel de meest effectieve stressremmer op onze lijst.

Ademhalingsoefeningen

Het advies “haal diep adem” lijkt misschien een cliché, maar het is waar als het op stress aankomt. Al eeuwenlang zijn boeddhistische monniken zich bewust van bewust ademhalen tijdens meditatie.

Voor een eenvoudige oefening van drie tot vijf minuten ga je rechtop in je stoel zitten met je voeten plat op de grond en je handen op je knieën. Adem langzaam en diep in en uit, concentreer je op je longen als ze volledig uitzetten in je borstkas.

Terwijl een oppervlakkige ademhaling stress veroorzaakt, zorgt een diepe ademhaling voor meer zuurstof in je bloed, waardoor je minders stress ervaart.

Wat zijn jouw tips tegen stress?

close
nieuwsbrief

Schrijf je in en mis niks!

We spammen niet en sturen alleen nieuwsbrieven bij nieuwe vactures of nieuwe artikelen! Lees ons privacybeleid voor meer info.

Deel dit bericht

Laat een reactie achter

Beautyberoep.nl

De beauty vacaturesite voor de beauty professional!

Nieuwsbrief

Onze Socials

Voorwaarden en privacy