Of je er nu van houdt of niet, Black Friday is geweldige marketing voor salons. Maar… alleen als het goed gebruikt wordt.
Black Friday kan je helpen om de verkoop in de salon te stimuleren. Ik ben zeker geen fan van korting geven, omdat korting direct van je winst af gaat. Maar als de agenda van de salon er een beetje leeg uitziet in november, kan een Black Friday verkoop de inkomsten van november een boost geven.
Natuurlijk is er veel concurrentie rond Black Friday, maar er zijn ook veel consumenten die graag op zoek gaan naar koopjes op het gebied van haar en beauty.
Het is gemakkelijk om te klagen over dit winkelevenement, dat in Amerika is begonnen, maar de laatste jaren een vaste waarde is geworden in de salonmarketing. Maar de bestedingen zijn enorm en blijven stijgen, zelfs in 2020 en 2021 tijdens de pandemie.
Uit een recente enquête is gebleken dat iets meer dan 50% van de consumenten geïnteresseerd is in Black Friday en van plan is om iets te kopen of zou overwegen om iets te kopen als de prijs goed is.
Dit loopt op tot maar liefst 70% van de jongeren onder 25 jaar en 65% van de 25-34-jarigen – een belangrijke doelgroep voor veel salons.
Hier zijn 5 manieren waarop jouw salon winstgevend kan profiteren van Black Friday:
We hebben allemaal wel eens verouderde voorraden, producten die niet meer geleverd en verkocht worden ergens in een verborgen hoekje van de salon liggen.
Het maakt de zaak onoverzichtelijk, verzamelt stof en legt beslag op je geld. Voorraden aanhouden kost gewoon geld.
Een rondje door de salon levert een verrassende buit op. Stapel het nu hoog in een display voor een Black Friday actie.
En voel je niet verplicht om je aan de vrijdag te houden. Begin de maandag ervoor, rek je uitverkoop van het weekend tot Cyber Monday en verkoop die oude voorraad.
Vergeet niet om elk artikel afzonderlijk te prijzen met zowel de de oude prijs als de kortingsprijs. Het is de enige dag van het jaar dat kortingen worden verwacht. Mensen snuffelen rond op zoek naar koopjes in overvloed, dus geef ze iets om hun geld aan uit te geven.
Adverteer je afgeprijsde voorraad en andere Black Friday-aanbiedingen op de sociale media van je salon. Benadruk dat deze acties tijdsgebonden zijn om een gevoel van urgentie en FOMO (Fear Of Missing Out) toe te voegen.
Bied verschillende koop opties aan:
Zo’n 50 van de aankopen op Black Friday zijn cadeaus voor anderen, terwijl de opkomende trend om zelf cadeaus te geven niet betekent dat Black Friday ook wordt gezien als een excuus om onszelf te verwennen.
Deze twee trends maken het een ideale gelegenheid om haar- en beautycadeaubonnen te verkopen. Maar er is een handigheidje om dit goed te doen.
Dit is wat je kan doen:
Voor één dag (Black Friday) alleen, een deal aanbieden op de salon of spa cadeaukaarten.
Maar wat is nu de truc?
Deze Black Friday cadeaubonnen kunnen alleen gebruikt worden tijdens de rustigere maanden januari en/of februari. Indien ze een andere maand worden ingeleverd vervalt de extra waarde.
Post deze Black Friday cadeaubon sale ruim van tevoren op je social media kanalen, in de salon en op je website.
4. Organiseer een Black Friday salonwedstrijd op social media
Een social media win actie is een manier om tegelijkertijd Black Friday-aanbiedingen te promoten
De prijs bestaat uit haar- of schoonheidsdiensten of producten ter waarde van een x bedrag die de winnaar in januari of februari moet afnemen. Kijk naar het verleden, wat was jouw rustigste maand?
Het organiseren van een Black Friday social media wedstrijd geeft je iets om over te praten op social media, je e-mail nieuwsbrief en salonwebsite zodat je het maximale uit het evenement kunt halen.
Vergeet niet de winnaar om een online recensie te vragen, en maak een paar geweldige foto’s van voor en na de behandeling die je kunt delen in je nieuwsbrief en op social media.
Kom je er nu net achter dat het bijna Black Friday is?
Nog maar een paar dagen te gaan? Wanhoop niet. Niet alles is verloren.
Onderzoek toont aan dat het OK is om op de dag zelf per e-mail of WhatsApp reclame te maken. Beter laat dan helemaal niet, toch?
E-mailmarketing is een effectieve en goedkope manier om je hele klantenbestand van je salon te bereiken en te vertellen over de last minute haar- en schoonheidsaanbiedingen en kortingen.
En nog een laatste Black Friday salon marketing tip.
Wees je concurrentie te snel af. Start de Black Friday aanbiedingen al op donderdagmiddag. Zeg rond16.00 uur. Het werkt geweldig. Vooral als je salon, spa of kliniek tot laat open is.
Beauty Beroep de snelst groeiende site voor de beauty professional!