Het kiezen van een product, merk of leverancier voor jouw schoonheidssalon kan lastig zijn. Het merk dat je kiest moet een weerspiegeling van de schoonheidssalon zijn. De salonproducten die je verkoopt laten je klanten namelijk zien welke behandelingen ze kunnen verwachten.
Kies je voor een onbekend merk of leverancier? Of kies je voor een merk waar je als schoonheidsspecialiste eerder mee hebt gewerkt, toen je nog geen eigen salon had?
Het grote aanbod aan producten, merken en leveranciers in salonproducten waaruit je kunt kiezen is immens groot, maar niet all merken zijn geschikt voor de doelgroep van jouw schoonheidssalon.
De huidverzorgingsproducten en -diensten die je voor je salon kiest, moeten aansluiten bij je eigen merkimago. Kies een product assortiment en merk om dit te weerspiegelen. Misschien heb je een ontspannend spa merk nodig op basis van aromatherapie, een veganistisch-vriendelijk wellness merk of een merk dat wetenschappelijk bewezen is op het gebied van huidverjonging en -verbetering? Het soort behandelingen dat je aanbiedt gaat de keuze voor je nieuwe merk voor je salon al iets makkelijker maken.
Het is heel normaal om merken te kiezen die je al eerder hebt gebruikt of waar je trouw aan bent. Toch mag deze bekendheid je er niet van weerhouden andere opties te overwegen, en evenmin mag dit je oordeel vertroebelen over een productassortiment dat wellicht geschikter is voor je beoogde klantendoelgroep.
Een onbekend product vergt misschien wat meer onderzoek, maar misschien vind je dan wel een fantastisch nieuw merk dat perfect is voor je klanten en de winst van je salon.
Het is algemeen bekend dat de verkoop van salonproducten de behandelingsresultaten zal verbeteren. De verkoop van schoonheidssalon producten komt niet alleen de klant ten goede, maar ook jouw schoonheidssalon. De inkomsten uit de verkoop van producten zie je direct terug in de winst van je salon
Bij het nemen van beslissingen voor je salon is het belangrijk na te denken over welke klanten je wilt aantrekken of wat je klantenbestand is en wat hen zal aanspreken. De keuze van het cosmeticamerk is een grote investering en moet een goed doordacht onderdeel zijn van je ondernemingsplan; deze cosmeticaproducten leveren namelijk een groot deel van je winst op. Overweeg alle opties zorgvuldig en verstandig! Bedenk welke producten en merken de meeste winst kunnen gaan maken voor jouw schoonheidssalon en welke leveranciers jou de beste ondersteuning hierin bieden. Hou er rekening mee dat goedkope producten je minder winst op zullen leveren dan duurdere producten.
De drie belangrijkste aandachtspunten bij de keuze van een merk zijn: verkrijgbaarheid, klantenbestand en een zo breed mogelijk onderzoek van het gehele assortiment.
Wil je dat je merk te koop is in de grotere warenhuizen, apothekers of drogisterijen?
Schoonheidsspecialisten zien het als onderdeel van hun werk om de juiste huidverzorgingsproducten te adviseren en advies te geven over welk product de klant nodig heeft voor een mooi resultaat. De keuze van een merk dat verkrijgbaar is in warenhuizen, drogisterijen of apothekers, is een belangrijk argument om niet met een merk te beginnen. Als een merk overal verkrijgbaar is dan wordt de kans kleiner dat ze het bij jou kopen, zeker als het tegen dump prijzen wordt aangeboden. Je geeft een mooi advies en de 1e keer kopen ze het bij jouw in de schoonheidssalon en de volgende keer krijg je te horen dat ze het online veel goedkoper hebben aangeschaft. Daar gaat je advies, tijd die je er in hebt gestopt en je extra winst op deze klant.
Helaas hebben wij dit in onze schoonheidssalon in Amsterdam Zuid zeer vaak meegemaakt. Om deze reden hebben wij besloten om het schoonheidssalon merk Murad niet meer actief te verkopen, omdat Murad ruim onder de advies verkoopprijs wordt verkocht door diverse online winkels. Let dus goed op als je een merk gaat kiezen voor jouw schoonheidssalon en controleer hoe deze producten online worden aangeboden.
De adviesprijs voor Murad en de prijs die schoonheidssalons voor onderstaand product aanhouden is 82,50. Zoals je op onderstaande afbeelding ziet wordt dit product ver onder de adviesprijs verkocht. Lookfantastic geeft zelfs nog eens 20% extra korting waardoor het te betalen bedrag voor de consument goedkoper is dan waar wij het voor kunnen inkopen. Dit is dus een mooi voorbeeld van een merk wat je niet voor je schoonheidssalon zou moeten kiezen.
Wie is je klant en wat wil hij of zij?? Het kan moeilijk zijn te achterhalen wat jouw ideale klant is en ook nog een merk te kiezen dat bij iedereen past. De uitdaging is om voor een zo breed mogelijke doelgroep een merk te kiezen dat je voor langere tijd voert in je schoonheidssalon. Daarnaast dient het goed te passen bij de diensten die je aanbiedt? Je kan ook voor een merk kiezen die je nieuwe kansen gaan bieden zoals nieuwe behandelingen, die je met het nieuwe merk kunt gaan uitvoeren.
De locatie van de schoonheidssalon en de prijs van het product zijn belangrijke punten waar je rekening mee moet houden. Denk aan de klant en de gemiddelde bestedingen. Wat biedt de concurrentie in de omgeving of een vergelijkbare schoonheidssalon met hetzelfde bedrijfsmodel?
De behandelingsprotocollen die het merk aanbiedt moeten passen bij je salon of nieuwe kansen bieden voor de groei van je salon. Lange ontspannende massagegerichte gezichtsbehandelingen terwijl klanten misschien een gezichtsbehandeling tijdens de lunchpauze willen, past wellicht niet bij een schoonheidssalon in een grote en drukke stad.
Sommige merken hebben een groot aanbod van professionele salonproducten die wellicht niet voor verkoop beschikbaar zijn, maar de belangrijkste producten van de lijn moeten wel beschikbaar zijn voor de verkoop. Dit is een balans die het merk moet waarborgen. Dit geeft jouw klanten een reden om terug te komen zodat ze opnieuw deze producten kunnen kopen.
Wat heeft het merk dat je overweegt in zijn geheel te bieden? Belangrijke vragen om te stellen zijn:
Tijdens het onderzoek kan het zijn dat je een merk tegenkomt waar je nog nooit van gehoord hebt. Schrik hier niet van af en ga door met het onderzoeken van het merk of leverancier op dezelfde manier als bij de merken waar je wel van gehoord hebt. Het kan je verbazen wat je tegenkomt en per slot van rekening ben jij de expert voor jouw klant. Hierdoor zal je klant naar jouw adviezen luisteren en met jouw nieuwe merk de salon uitlopen.
Het kiezen van het juiste salonproduct kan een moeilijke keuze zijn. Er zijn veel verschillende merken om uit te kiezen, en sommige bieden meer voordelen dan andere. Je moet echter in gedachten houden. dat het product dat je verkoopt jouw schoonheidsalon vertegenwoordigt. Als je een merk van mindere kwaliteit verkoopt of een merk dat je zelf nooit zou gebruiken, kun je trouwe klanten verliezen en de reputatie van je salon schaden.
Hoewel het goed is om producten te kiezen die goed zijn voor je klanten, zal je ook goed moeten kijken naar een merk die de winst van je schoonheidssalon zal verhogen. Immers, je bent teslotte naast schoonheidsspecialist ook een ondernemer of onderneemster die een beautysalon runt en graag winst wilt maken.
Heb je vragen over het kiezen van het juiste merk voor jouw salon? Laat het ons hieronder weten!
Beauty Beroep de snelst groeiende site voor de beauty professional!