Jouw klanten zijn erg belangrijkst als het gaat om het promoten van jouw bedrijf. Dit kan natuurlijk via mond op mond reclame maar nog mooier is als ze dit in de vorm van een review of recensie online zetten
Ongeveer 95% van de klanten leest recensies voordat ze online een aankoop doen of een afspraak maken bij een nieuwe schoonheidssalon of kapper. Jij leest toch ook de reviews voordat je ergens een afspraak maakt?
Recensies zijn voor salons inmiddels veel belangrijker geworden dan de traditionele mond-tot-mond reclame. Deze reviews informeren potentiële klanten over de diensten of producten die jij als salon aanbiedt
Vragen om feedback en deze online zetten kan net het zetje zijn waarom de potentiële klant voor jouw salon kiest en niet die andere salon.
Het verzamelen van positieve recensies zou het middelpunt moeten zijn van elke schoonheidssalon, kapper of spa die gericht is op het aantrekken van nieuwe klanten.
Door positieve recensies zullen bezoekers van jouw website veel sneller een afspraak inboeken dan bij jouw concurent. Hoe meer recensies des te meer vertrouwen je als salon uitstraalt.
We hebben een paar tips om je te helpen meer positieve recensies voor jouw salon te krijgen en het vertrouwen van websitebezoekers te verhogen.
Recensies zijn een essentieel onderdeel van het online promoten van jouw salon en zonder betrouwbare recensies van echte klanten is het zeer onwaarschijnlijk dat twijfelende klanten bij jou een afspraak zullen maken. Het probleem is dat veel salons en spa’s het niet makkelijk maken voor hun klanten om feedback achter te laten.
Stel je eerst eens de vraag waarom zou dat zijn? Zijn ze bang voor negatieve feedback of recensies? En als dat zo is, waarom zijn ze….of ben jij hier bang voor? Zijn er wellicht zaken in je salon die je nog niet goed geregeld hebt. Je kunt hier alleen maar van leren en jezelf verbeteren. Maar stel je durft het toch niet zo goed aan, vraag dan eerst je vaste klanten om een review. Het zou heel erg vreemd zijn als zij geen positieve recensie voor je zouden achterlaten, toch?
Als je werkt met een salon software dan is de kans groot dat je reviews via deze geautomatiseerde software kunt instellen. Heb je dit niet in het systeem zitten, dan kan je overwegen over te stappen naar andere salon software of naar externe software kijken zoals bijvoorbeeld de Feedback Company.
Met de meeste salon- en spasoftware kun je volledig geautomatiseerde klantmeldingen naar jouw klanten sturen zodra ze na de afspraak de salon uitlopen, met de vraag of ze hun ervaring willen beoordelen. Schakel deze optie in en stuur nog een keer een automatische reminder naar de klant.
Zodra je reviews hebt verzameld, moet je deze laten zien aan alle potentiële klanten. Dit kan je doen door op elke pagina een widget te plaatsen met je reviews. Zo laat je potentiële klanten zien hoe goed jij bent en waarom ze bij jouw een afspraak moeten maken en niet bij die andere salon in de stad.
Ook het regelmatig posten van positieve klantervaringen op social media kan jouw snel helpen aan nieuwe klanten te komen. Je zult al snel zien dat het ontvangen van feedback heel erg leuk wordt op deze manier
Facebook recensies zien er geweldig uit op jouw bedrijfspagina, maar zullen waarschijnlijk niet veel bijdragen aan meer afspraken. Google recensies daarentegen zullen er actief toe bijdragen dat je salon hoger in de zoekresultaten komt te staan en daarnaast ook meer opvallen. Dit betekent meer boekingen voor jouw salon
Door jouw Google Mijn Bedrijf vermelding te claimen kun je vervolgens een individuele Google review link maken, en beginnen klanten te vragen om feedback achter te laten over hun ervaring. Zodra je beoordelingen krijgt op Google (vooral die met vier en vijf sterren), zal Google jouw hoger rangschikken in lokale zoekopdrachten. Als iemand dan Googelt op ‘salons bij mij in de buurt’ om iemand in de buurt te vinden, sta jij ook in de resultatenpagina. Dit is niet het enige dat je ranking op Google beïnvloedt (er zijn meer dan 200 andere dingen die dit bepalen!), maar het is zeker een goede plek om te beginnen voor lokale ondernemers.
Het aanbieden van prestatiegerichte incentives aan je personeel is een geweldige manier om je personeel extra te motiveren
Vertel je personeel dat de persoon die de meeste 5-sterren beoordelingen een speciale prijs aan het eind van de maand krijgt. Jouw personeel zal dan gemotiveerd zijn om feedback te vragen, en jouw klanten krijgen de best mogelijke service. Het is een win-win situatie voor jouw klanten en salon!
Beauty Beroep de snelst groeiende site voor de beauty professional!