Prijsverhogingen salons
Als je het druk hebt met klanten is het misschien tijd om je prijzen te verhogen voor jouw salon. Prijzen verhogen, grenzen stellen en nee zeggen zijn absolute musts voor de vooruitgang van jouw beautysalon, of dit nu een schoonheidssalon is of als kapper, de voordelen op de lange termijn zijn hetzelfde.
Angst om prijzen te verhogen
Velen van ons zijn bang om onze prijzen te verhogen omdat we bang zijn dat onze bestaande klanten niet meer terug komen. Deze angst voor verlies is een belangrijke reden die ons tegenhoudt. De waarheid is echter dat klanten die niet jouw ideale klanten zijn, hoe dan ook vroeg of laat niet meer zullen komen. Het is belangrijk je mindset hierover te veranderen.
Naast je mindset, zijn er een paar dingen die je kunt doen om een soepele overgang te creëren terwijl je van de gelegenheid gebruik maakt om je klanten het “WOW-efffect” te geven met een geweldige ervaring op het moment dat je de prijzen verhoogt.
In dit blog voor salonprofessionals krijg je richtlijnen over wanneer je de prijzen kunt verhogen en hoe je dit aan je klanten kunt vertellen. Je zult verbaasd zijn over wat er gebeurt als de prijzen op de juiste manier worden verhoogd
Waneer prijzen verhogen
Je dient te overwegen de prijzen te verhogen wanneer de vraag groter is dan het aanbod. Wanneer je over een periode van 2 tot 4 maanden 85% of meer van de tijd volgeboekt bent, is het tijd om de prijzen te verhogen.
Of, als je ze niet hebt verhoogd in 12 tot 18 maanden, dan is het ook tijd. De kosten van levensonderhoud, salonkostem en personeelskosten gaan elk jaar omhoog. Daarom kunnen de prijzen in je salon niet achter blijven.
Wees selectief in het accepteren van klanten
Voor stylisten of schoonheidsspecialisten die volgeboekt zijn, is je eerste actie om geen nieuwe klanten meer te accepteren die bijvoorbeeld alleen geknipt willen worden of alleen wimpers willen laten epileren.
Begin na te denken over het vormgeven van jouw bedrijf rond de ideale klant – is dit iemand die hoger geprijsde diensten wil, zoals haarkleuring, haarverlenging, huidverjongende behandelingen of andere gespecialiseerde diensten? Dit zal je uiteindelijk de mogelijkheid geven om slimmer te werken en je winst te verhogen terwijl je minder uren werkt of dat je voor je personeel tijd vrij maakt voor een hoger segment klanten. Lees ook ons artikel: nieuwe salon klanten aantrekken.
Bereken de daadwerkelijke productiviteit
Stel, jij of je medewerker werkt 40 uur in de week. Hiervan zijn 35 uur aan behandelingen besteed.
Je deelt 40/35×100= is een daadwerkelijke productiviteit van 87,5 %
Pak je online agenda er bij en bereken je gemiddelde van de afgelopen 2 tot 4 maanden. Als je gemiddelde 85 procent of hoger is, dan is het tijd om je prijzen te verhogen, omdat je vraag groter is dan jouw aanbod
Voeg waarde toe aan je diensten
Voeg extra waarde toe aan jouw behandelingen wanneer je de prijs verhoogt om de klantervaring te verbeteren en de belevingswaarde te verhogen. De “wow-factor” wint het van de prijs.
Bied bijvoorbeeld hand- en voetbehandelingen aan tijdens gezichtsbehandelingen of gebruik een luxe masker in plaats van je standaard masker.
Zorg dat de toegevoegde waarde rendabel is en ‘betere’ klanten aantekt.
Combineer diensten met producten
Door producten toe te voegen aan behandelingen kun je de waarde ervan verhogen en tegelijkertijd de winst van je salon verhogen.
Je kunt ook je behandelingen upgraden en hierbij bijvoorbeeld een Collageen Booster aanbieden. Niet alleen verhoogt dit de waargenomen waarde van de dienstverlening, maar het introduceert ook de Collageen Booster bij klanten die er misschien niet van op de hoogte zijn.
De klant geniet van Booster behandeling en boekt een reeks losse behandelingen. Het combineren van diensten biedt geweldige cross-marketing!
Tips voor het aankondigen van een prijsverhoging
De volgende stap is hoe dit aan jouw klanten te vertellen. Vertel het hen altijd op voorhand, zodat een verhoging geen onverwachte verrassing zal zijn.
- Neem rechtstreeks contact met hen op.
- Laat het je klanten ruim van tevoren weten.
- Herinner hen eraan dat hogere prijzen betere kwaliteit betekent.
- Leg de redenering achter de prijsverhoging uit, zonder in detal te treden.
- Zorg ervoor dat de volledige salon op de hoogte is van de prijsverhoging voordat u deze aan klanten aankondigt.
- Vermeld de exacte datum en details van de prijsverhoging
Conclusie
Als je met succes je prijs wilt verhogen en tegelijkertijd de klanten wilt behouden die bereid zijn voor je diensten te betalen, moet je over de juiste strategie beschikken en de juiste mindset aannemen, zodat je beslissingen niet worden gestuurd door angst.
Door te achterhalen wat jouw ideale klanten als waardevol beschouwen (bv. hoogwaardige huidverzorgingsproducten voor thuisverzorging, een spa-ervaring op maat), kun je jouw dienstverlening zo aanbieden dat je meer klanten aantrekt en bindt tegen een prijs die jij verdient en wenst.