Waarom Pauzetijden in een salon, spa of kliniek prioriteit moet zijn!
Wanneer de werkplek een drukke, hoogintensieve omgeving is, zoals een spa, salon of kliniek, kan het moeilijk zijn om ervoor te zorgen dat je gedurende de dag voldoende rusttijd krijgt. Werk jij in een salon waar je te weinig pauzetijden krijgt laat de saloneigenaar of manager dan dit artikel lezen.
In de haar- en schoonheidsindustrie, waar onvoorzichtige fouten de reputatie van een bedrijf kunnen schaden, is het belangrijker dan ooit om ervoor te zorgen dat jij en je personeel goed uitgerust zijn en de focus hebben om op een juiste manier je werk te doen.
Een gezonde, productieve werkcultuur is niet alleen belangrijk voor het behoud van personeel en efficiëntie, maar ook voor het algemene welzijn.
Hier zijn een paar manieren om ervoor te zorgen dat jij en je team de pauzes krijgen die je nodig hebt om op je best te presteren.
Plan regelmatig theepauzes
Wanneer je het grootste deel van je werkdag op je benen moet staan en geconcentreerd moet werken, zal zelfs een korte pauze van 5 minuten bij een kopje thee wonderen doen voor je team. Zorg er bij het maken van afspraken voor dat elke werknemer om de paar uur een pauze van 5-10 minuten heeft tussen de klanten door, zodat ze even kunnen gaan zitten en iets kunnen drinken, eten of zelfs even naar de wc kunnen gaan.
Waarom is dit belangrijk?
Regelmatige pauzes kunnen de productiviteit op het werk verhogen, en lange periodes werken zonder rust kan leiden tot uitputting en stress. Lees ook onze 15 tips tegen stress in de salon.
Door korte pauzes te nemen, kunnen jij en je medewerkers je geest verfrissen, je motivatie terugvinden en productiever aan het werk gaan!
Zorg voor regelmatige lunchpauzes
Een andere belangrijke pauze op de werkdag is de lunch. Veel salons, spa’s en klinieken overboeken om zo veel mogelijk klanten te kunnen ontvangen, wat ten koste kan gaan van iemands lunchpauze.
Zorg ervoor dat elk lid van het team een eigen lunchpauze heeft, en dat er in die tijd geen afspraken gepland staan.
Sommige salons vinden het makkelijker om iedereen op een bepaald tijdstip te laten lunchen, terwijl anderen de pauzes liever spreiden om de stroom klanten op gang te houden.
Hoe dan ook, elk lid van je team heeft een speciale lunchpauze nodig om uit te rusten en bij te tanken voor de komende middag.
Waarom is dit belangrijk?
Iedereen weet dat je jezelf niet bent als je honger hebt, en het laatste wat je nodig hebt is een ‘hongerige’ medewerker die per ongeluk een klant afsnauwt! Door ervoor te zorgen dat iedereen gevoed en tevreden is, verbetert het moreel, de kwaliteit van het werk en het algemene geluk op de werkplek.
Doe om de beurt boodschappen
Soms is een pauze zo simpel als het veranderen van omgeving. Door om de beurt ‘s ochtends koffie te halen of aan het eind van de dag een afstorting te doen, krijgt iedereen de kans om de salon te verlaten, een frisse neus te halen en zijn hersenen even rust te gunnen.
Vaak komen deze taken op de schouders van een junior medewerker of stagiaire terecht, maar om iedereen de kans te geven de werkomgeving even te verlaten, moeten deze taken worden verdeeld.
Waarom is dit belangrijk?
Het lijkt misschien onbelangrijk, maar even naar het einde van de straat lopen en terug kan al genoeg zijn om de productiviteit te verhogen. De volgende keer dat u merkt dat een personeelslid gestrest is of zich een beetje afwezig voelt, stuur hem dan even weg van de werkomgeving, al is het maar voor vijf minuten, om hem de kans te geven zich op te frissen.
Dit zijn slechts een paar manieren waarop je kunt helpen regelmatige pauzes voor jouw team in te voeren. We begrijpen dat het in de beauty branche soms moeilijk kan zijn om regelmatige pauzes in te lassen, maar de voordelen wegen ruimschoots op tegen de nadelen.
Waarom probeer je vandaag niet een of meer van deze methoden in jouw salon, spa of kliniek te in te voeren?