De beste KPI’s voor jouw salon, spa of kapsalon

De beste KPI’s voor jouw salon, spa of kapsalon

Inhoudsopgave
Kpi's-schoonheidssalons-kappers

Wat is een KPI?

KPI staat voor key performance indicator, een meetbare maatstaf voor prestaties in de tijd en voor een sphttps://beautyberoep.nl/kpi-voor-salon-spa-kapsalon/ecifieke doelstelling.

KPI’s bieden doelen voor teams om naar te streven, mijlpalen om de voortgang te meten, en inzichten die mensen in de hele organisatie helpen betere beslissingen te nemen.

Met de juiste KPI’s voor jouw salon ben je beter in staat je doelen te halen en je winst voor jouw salon te verhogen.

Welke KPI’s/targets zijn het beste voor salons, spa’s en kappers?

Hieronder de belangrijkste KPI’s voor jouw beauty zaak! Voor alle KPI’s die hieronder staan beschreven is het bealngrijk dat je gaat meten waat je staat, zodat je kan bepalen waar je wilt uitkomen!

Klanttevredenheid:

Streef naar beoordelingen van tevreden klanten die hoger scoren dan een 8 op 10.

Totale omzet:

streef naar een specifiek bedrag in euro’s dat het team moet behalen.

Groei:

Stijgingspercentage ten opzichte van vorige maand, of ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Klantbehoud:

Het is belangrijk dat, terwijl je als eigenaar van de salon hard werkt om klanten aan te trekken, je team ze vasthoudt met geweldig werk en uitstekende dienstverlening. Wat is het perentage klanten wat binnen 8 weken een nieuwe afspraak inboekt, en heb je dit inzichtelijke per medewerker?

Doorboeking van klanten:

Een toezegging van de klant voor een volgend bezoek zorgt voor toekomstige zaken voor de salon, waardoor toekomstige inkomsten voor de zaak en afspraken voor het teamlid worden veiliggesteld.

Verkoop:

Stel doelen en werk samen met het team om het belang van verkoop  in de totale klantervaring te begrijpen en help hen resultaten te behalen met goed doordachte marketing en incentives.

 

Tips voor het bepalen van KPI’s in jouw salon

Nu je weet waarom KPI’s belangrijk zijn voor salons, spa’s en klinieken, en welke het beste zijn voor de haar- en schoonheidsbranche, vraag je je waarschijnlijk af hoe je ze moet instellen.

Bij het kiezen van de beste KPI’s en doelstellingen voorjouw bedrijf, adviseren wij om de zakelijke doelstellingen eenvoudig te houden en niet op te veel tegelijk te focussen.

Baseer je doelstellingen op prestaties uit het verleden en met een redelijke verhoging om groei te veroorzaken.

Teamdoelstellingen moeten allesomvattend zijn, rekening houdend met elke specialist.

Stel realistische doelen voor je team en verwacht dat ze als team meer kunnen bereiken dan wanneer ze als individu werken.

Werk hard aan eenheid en verbondenheid in het team – dat zal hen helpen om de doelstellingen te halen.

 

KPI-kliniek-spa-kapper-schoonheidssalon
KPI's helpen jouw salon te groeien

Begin met het vaststellen van je break-even punt

Wat kost het voor je salon, spa of kliniek om elke week open te zijn? Als de operationele kosten €7.000 per maand bedragen en je omzet is €6.500, dan ben je niet aan het groeien maar eet je je spaargeld op. Als je eenmaal weet wat dat getal is, kijk dan waar het geld aan wordt uitgegeven. Heb je te veel voorraad op de plank liggen? Te veel mensen in dienst? Betaal je twee keer voor dingen die je niet doorhad tot je op je bankrekening keek? Wanneer heb je de energieleverancier of internetprovider voor het laatst om een betere prijs gevraagd? Denk na over waar je geld naartoe gaat.

Stel doelen

Het break-evenpoint is het uitgangspunt van waaruit je je bedrijfsdoelstellingen kunt bepalen. Onthoud dat het doel niet is om quitte te spelen, maar om winst te maken. Stel dus ambitieuze, maar haalbare doelen en bepaal welke KPI’s je het beste kunnen helpen om ze te bereiken.

Gebruik bonusstructuren en incentives voor targets

Dit zal helpen om je team te inspireren om hun KPI’s te halen en hun volledige mogelijkheden te benutten. Je kunt beginnen met een doelstelling en een bonus uitbetalen, maar als die doelstelling maar soms wordt gehaald, heeft het weinig effect. Overweeg naar een winstdeling op basis van vastigheid. Als ze bijvoorbeeld 3 weken of 3 maanden na elkaar hun doelstelling halen, krijgen ze een mooie bonus en is dit een extra motivering voor je beauty medewerkers. Dit zorgt ervoor dat de bonus, groei en consistentie belonen. Het kost tijd om de juiste methode voor je salonteam uit te werken. Mijn advies is om klein te beginnen of misschien zelfs met 1 KPI, zodat je ruimte hebt om te groeien.

Ben je klaar om jouw KPI’s te bepalen?

Nu je weet waarom KPI’s zo belangrijk zijn voor beauty bedrijven, en je nu de expert tips voor het instellen ervan bezit, is het tijd om je KPI’s in te stellen, je team mee te krijgen, op koers te blijven en je salon te zien groeien!
close
nieuwsbrief

Schrijf je in en mis niks!

We spammen niet en sturen alleen nieuwsbrieven bij nieuwe vactures of nieuwe artikelen! Lees ons privacybeleid voor meer info.

Deel dit bericht

Laat een reactie achter

Beautyberoep.nl

De beauty vacaturesite voor de beauty professional!

Nieuwsbrief

Onze Socials

Voorwaarden en privacy